lunes, 23 de mayo de 2011

MARTORELLES HISTÒRICA I LLEGENDÀRIA

Presentació.


Sóc nascuda a Barcelona, a la Avda. Diagonal, cantonada amb el carrer Roger de Flor.

Vaig ésser batejada a la Cripta de la Sagrada Familia que era també el lloc on s'havien casat els meus pares.

Vaig viure als barris de Gràcia, del Clot-Sant Martí i després, molts anys, al bell mig de Barcelona, al carrer Aragó, entre Passeig de Gràcia i Rambla Catalunya.

Coneixia Martorelles i Sant Fost ja que els meus pares, mentre jo i mon germà vàrem ésser petits tenien el costum de fer-nos passar tot l'estiu fora de Barcelona.

Per la qual cosa vaig estiuejar a Sant Feliu de Codines, a Corbera de Llobregat, a València d'Àneu i també a Sant Fost.

A Martorelles feia també més de 40 anys que vívien diversos familiars tant de meu pare com de la meva mare i havia estat de visita en diverses ocasions.

Quan vaig traslladar-me a Martorelles l'any 1984, coneixia per tant el poble però no la seva història ni les seves tradicions.

Haig de confesar que, a pesar de estar satisfeta de viure en aquest entorn privilegiat, vaig notar molt en falta les activitats culturals a les quals estava acostumada a assistir a Barcelona (el Liceu, el Palau de la Música, els teatres, els cinemes, les exposicions, les conferències, etc.), i, a més a més, no hi havia al poble cap lloc (bar o granja) on les dones acostumessin a reunir-se a prendre café amb llet, xocolata, etc i a parlar i passar l'estona, com s'acostuma a fer a Barcelona.

Em vaig anar introduint en la vida de Martorelles i a participar amb actes promoguts i organitzats per les entitats del poble.

Un dia, en comprar el diari a una de les papereries del poble, vaig veure sobre el taulell un fascicle que tractava de la història de Martorelles.

Estava escrit per en Jaume Sindreu.

El vaig comprar i el vaig llegir i em va semblar interessant.

Vaig comprar diversos fascicles quan anàven sortint i un dia vaig contactar amb el Sr. Sindreu i vàrem acordar que cada vegada que en tingués un a punt, me'l portaria.

Així vem passar un temps i un dia em digué que els tenia recopilats en forma de llibre.

Li vaig comprar els tres llibres que havia escrit fins aquell moment.

En aquest anys, jo fomava part de la junta de l'AVV de Carrencà i cada trimestre treiem un butlletí per al nostres socis.

Vaig pensar que podia ésser interessant poder reproduir en una de les seccions d'aquest butlletí les històries dels fascicles del Sr. Sindreu.

Ho vaig proposar a la junta i vàren estar d'acord.

Em vaig entrevistar amb en Jaume. Sindreu explicant-li el que voliem fer i demanant-l permís per reproduir els seus textes.

Em va dir que jo havia comprat els llibres i que podia reproduir el què dessitgés.

Vàrem reproduir algun dels fascicles però, en dissoldre's l'AVV, el butletí per als socis, va deixar de publicar-se.

Fa poc vaig tornar a llegir aquest tres llibres i vaig pensar que era una llástima que no fossin coneguts per gaires martorellencs i martorellenques.

Es per això que he decicit reproduir-los en una de les seccions d'aquest bloc.

Martorelles històrica i llegendària” està escrita originalment en català, però per fer-la més accesible, en aquest bloc, es presenta en català i en castellà.

Malgrat que m'agrada molt la Història no tinc pretensions de ser una entesa en el tema, per la qual cosa, no puc afirmar que tot el què consta en els llibres que reproduiré, sigui HISTÒRIA en majúscula, però si més no, crec que tenen interès per les descripcions de la vida que portàven els nostres avantpassats i com, a més a més, tinc entés que el Sr. Sindreu va tenir accés a molt documents antics, que reprodueix en aquestes “històries”, algunes de les coses que escriu, poden ésser veritat i penso que seria lamentable que “les històries i les llegendes” que amb tan afany va recopilar, restessin oblidades.

Santa Maria de Martorelles, abril de dos mil onze.


No hay comentarios:

Publicar un comentario